Kaneel-krenten koeken

Standaard

Ik zag deze op de blog van Levine. Ze zagen er zo heerlijk uit en stonden al even op mijn to-do lijstje.
Gisteren heb ik er mij aan gewaagd en ze waren heerlijk! Levine legt alles stap voor stap uit en beschrijft heel duidelijk wat je moet doen. Ik kopiëer even de ingrediënten van haar maar voor de werkwijze kijk je best naar haar blog. Duidelijker dan haar kan ik het vast niet maken. 😉

Ik had enkel rozijnen (of zijn het nu krenten?) in huis, dus nam ik gewoon 120g van het ene ipv 60g van elks.
Droge gist kan je makkelijk vervangen door verse gist. Je doet de verhouding dan gewoon x 2,5. Dus je hebt 2,5x meer verse gist nodig dan droge gist.

Ingrediënten

Deeg:

  • 550 gram tarwebloem
  • 10 gram droge gist
  • 50 gram suiker
  • 10 gram zout
  • 240 gram (volle) melk, lauwwarm
  • 125 gram zachte ongezouten boter
  • 2 grote eieren, losgeklopt
  • 60 gram krenten
  • 60 gram rozijnen

Vulling:

  • 60 gram ongezouten boter, gesmolten
  • 150 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 1 – 1½ eetlepel kaneel

Afwerking en glazuur:

  • 20 gram ongezouten boter, gesmolten
  • poedersuiker
  • vanille extract

Verder:

  • 2 ingevette ronde bakblikken/springvormen van ± 22 cm, ingevet

Bereiding

Klik hier voor de werkwijze van Levine.

En nog enkele van mijn foto’s. 😉

Krenten afwegen.

Het deeg.

 

De krenten erop.

Klaar voor de rijs!

Al in vorm.

Uit de oven. Heeeeerlijk!!!

Ik geef toe, niet zo mooi als die van Levine, maar voor een eerste keer toch aardig gelukt vind ik. 🙂 Van mij mochten ze er net iets minder lang in, maar ik was terwijl met het avondeten bezig en met 2 kleine koters erbij gaat alles net iets trager. 😉

Helaas geen foto van de helemaal afgewerkte koeken – met het glazuur erop.

Geef een reactie

