Spinazie kofta in tomatensaus

Standaard

Ik baseerde me op het recept van Plantaardigheidjes. Voor mooie foto’s van dit lekker receptje, verwijs ik je graag door naar haar blog. Mijn foto’s doen dit recept helemaal geen eer aan. 😉
Ik las daar dat de kofta luchtiger mocht zijn en dit ervaarde ik ook. Indien ik dit receptje nogmaals maak, volg ik haar advies en vervang ik een deel van de besan door aardappel.
Maar goed, wat hebben we nodig?

Ingrediënten

Voor de kofta:

  • 400g spinazie
  • 2 el maanzaad
  • 100g notenmix
  • 2 cups (280g) besan (kikkererwtenmeel)
  • 1 tl koriander
  • 1 tl komijn
  • 1 tl chilipoeder
  • zout

Voor de saus:

  • 2 ajuinen
  • 3 tenen knoflook
  • 1 rode chilipeper
  • gember
  • 2 tl komijnzaad
  • 4 el zonnebloempasta
  • 1 tl kurkuma
  • 1 blik tomaten
  • ong. 250g pasata (kan je ook vervangen door nog een blik tomaat)
  • zout

Bereiding

De kofta:
Kook de spinazie. Laat ze uitlekken en knijp al het vocht eruit. Snijd ze fijn.
IMG_8883
Blend de notenmix samen met het maanzaad.
IMG_8874 IMG_8878 IMG_8879
Meng het met de spinazie, de kruiden voor de kofta en besan.
IMG_8884 IMG_8886

Maak er zo’n 16 balletjes van.
IMG_8888

Frituur de balletjes en laat ze uitlekken op keukenpapier.

De saus:
Blend knoflook samen met de gember en rode chilipeper. Wanneer dit wat fijn is, voeg je de ajuin toe en mix nogmaals. Ik zorgde ervoor dat de ajuin niet te fijn was zodat ik nog wat bite had.
Verhit olie in een pan en voeg de komijnzaadjes toe. Wanneer deze beginnen te knetteren, voeg je de ajuinpasta toe. Meng het geheel en voeg de overige kruiden en zonnebloempasta toe.
Mix tomaten in blik tamelijk grof en voeg deze toe. Ook de passata mag erbij. Laat het geheel zo’n 10 minuutjes pruttelen.
Eens de saus klaar is, voeg je de kotfaballetjes toe en laat je het nog een paar minuten meesudderen.

Wij aten het met rijst. En zoals je ziet doet deze foto het gerecht geen eer aan. :p
IMG_8894

Geef een reactie

