Pompoen-paprika ovenschotel met rode linzen

Standaard

Ik eet graag puree maar helaas kan ik mijn wederhelft daar niet mee bekoren. Ovenschotels zijn één van de weinige dingen waarin puree hem wel kan smaken. Zo ook deze ovenschotel!
Halveer dit recept gerust, ik wou genoeg hebben voor 2 dagen maar wij aten best veel zodanig dat ik net niet genoeg had voor dag 2. 😉 Of je kan dit recept volgen en de saus invriezen.
Mijn aardappelen heb ik niet gewogen, maar volgens mij zal dit wel 1kg geweest zijn. Zorg gewoon dat je bovenaan en onderaan in je ovenschotel een laag puree hebt.
Ik gebruikte in dit recept Berbere. Berbere is een Etheopische kruidenmix en is echt heerlijk. Het bestaat uit peper, koriander, fenegriek, look, gember, kruidnagel, ui, cayennepeper, kardemom en nootmuskaat.

Ingrediënten

  • 1/2 butternut pompoen
  • 1 cup rode linzen
  • aardappelen
  • 1 wortel
  • 2 rode paprika’s
  • 2 tenen look
  • 2 el berbere
  • p&z
  • geraspte kaas
  • groentenbouillon

Bereiding

Maak de puree.

Schil de pompoen en snijd ze in blokjes. Ik sneed deze tamelijk grof. Schil de wortel en snijd ze in schijfjes. Bak ze aan en voeg de look toe. Snijd de paprika en stukken en voeg ze bij de rest van de groenten. Kruid met peper en zout en de berbere kruiden.

Mooie kleurmengeling, hier word ik zo vrolijk van! 🙂
IMG_9670

Voeg groentenbouillon toe tot de groenten bijna onder staan. Voeg de rode linzen toe en laat alles garen. Roer af en toe en voeg indien nodig nog wat groentenbouillon toe. Als alles gaar is haal je het deksel van de pot zodat al het kookvocht kan verdampen.

Neem een ovenschotel. Begin met een laagje puree. Hierop komt de saus en kaas.
IMG_9672

Daarop komt weer een laag puree. Trek met een vork strepen in de puree. Steek het in de oven tot het een korstje krijgt. (Oké, ik geef toe, mijn puree had nog geen korstje, maar ik kon niet meer wachten, haha) Op de foto lijkt het alsof er niet veel groenten tussen zaten.. maar dat was niet het geval.
IMG_9679

Eén reactie »

  1. Pingback: Een vegetarische ovenschotel | Een snack en een beet

Geef een reactie

