Sandwiches

Standaard

Van kleins af aan werd ik verwend met zelfgemaakt brood. Mijn mama bakte ook geregeld chocoladebolletjes, sandwiches en allerhande lekkers. Ik heb van haar de kook en bakmicrobe te pakken. 😀

Deze sandwiches zijn een recept die ik van mijn mama heb gekregen. Goed voor zo’n 40 stuks, afhankelijk van de grootte van de sandwiches. Ik had er 32 want ik maak ze iets groter. 🙂 In het recept staat dat je stukjes van ongeveer 40g moet nemen. Ik nam stukjes van zo’n 55 à 65g.

Ingrediënten

  • 1kg bloem
  • 100g suiker
  • 1 ei
  • 75g (verse) gist
  • 5 dl water (lauw)
  • 150g kramiekboter (heb je dit niet in huis, neem dan gewone bakboter)
  • 17g zout

Bereiding
Meng de bloem, suiker, gist, ei en de boter. Giet er lauw water op en kneed het geheel tot een mooie massa. Ik maak dit in een keukenrobot, maar je kan het uiteraard ook met je hand doen. Als alles mooi gemengd is, voeg je het zout toe. Kneed het geheel tot je een soepel deeg krijgt.

IMG_0052 IMG_0053

Laat het deeg 20 minuten rusten.
Druk het deeg plat en vouw het in 4.
Snijd stukjes van 40g (of iets groter, zoals mij) af. Bol de stukjes op en laat ze zo’n 5 à 10 minuten rusten.
IMG_0056

Breng de bolletjes in sandwiche-vorm. Maak eerst een sigaar en duw ze dan wat plat. Leg ze op bakpapier en laat ze nogmaals rijzen.
IMG_0059

Als de sandwiches halfweg gerezen zijn, doreer je ze. Doreren doe je door een eigeel los te kloppen met wat melk en water. Dit bestrijk je over de sandwiches.
Laat ze verder rijzen en bak af in een voorwerwarmde oven op 200°C.

IMG_0062

IMG_0067 IMG_0069

 

Mmmm, heerlijk, je hele huis ruikt nu naar sandwiches.
Deze zijn perfect in te vriezen. Smakelijk!

»

  1. Hoe lang laat je ze in de oven?
    Ga er mij binnenkort ook eens aan wagen!
    Zijn ze eigenlijk even lekker en mals als van bij de bakker?

Geef een reactie

