Vegetarische Tartiflette

Standaard

Tartiflette wordt eigenlijk met spek gemaakt. Je kan uiteraard kiezen voor vegetarisch spek  maar ik heb eigenlijk nog nooit vleesvervangers gekocht die de naam van vlees kregen. “Gehakt” maak ik steeds zelf. Als er iets is dat ik koop en wat naar vlees neigt, zijn het de wokreepjes die ik altijd in mijn vriezer liggen heb. Die worden hier thuis smakelijk ontvangen.
In plaats van spel nam ik tempeh.

Deze tartiflette is aangepast aan de manier hoe ik mijn tartiflette met spek maak. Gebasseerd op mijn mama’s recept (zij doet er vb nog witte wijn bij – ja toch mama? 😉 ). Oorspronkelijk worden de aardappelen wat voorgekookt, maar mijn mama frituurde ze altijd dus doe ik dat ook. Geef nu zelf toe, een gefrituurd aardappeltje is toch zoveel lekkerder dan een gekookt aardappeltje? Maar dat kan puur persoonlijk zijn. Gewone gekookte aardappelen maak ik eigenlijk nooit klaar.
Tartiflette wordt normaal met Reblochon kaas gemaakt. Ik gebruikte abdijkaas, dat is ook erg lekker en wat goedkoper.

Ingrediënten

  • aardappelen (1kg)
  • 1 rol tempek (200g)
  • 500g abdijkaas
  • 3 kleine ajuinen
  • 3 tenen look (indien het grote zijn, neem je er 2)
  • verse peterselie
  • gerookte paprikapoeder
  • p&z

Bereiding

Schil de aardappels en snijd ze in blokjes. Frituur ze tot ze gaar zijn.
IMG_0070 IMG_0071

Snijd de ui in stukjes en bak ze samen met de look.
Snijd de Tempeh in stukjes en voeg ze toe.
IMG_0072

Kruid het geheel met peper, zout, peterselie en gerookte paprikapoeder.
Schil de abdijkaas en snijd ze in schijfjes.
Vet een ovenschotel in. Leg een laagje aardappels in de ovenschotel. Hierop komen de ajuinen & tempeh.
IMG_0076

Daarop de kaas en daarop de resterende aardappeltjes. Kruid de bovenkant met peper.
IMG_0082

Steek het zo’n 30 tal minuutjes in een oven op 200°C
IMG_0083

 

Een ovenschotel-gerecht mooi op foto krijgen lukt me helaas niet. 😉
IMG_0087

 

»

Geef een reactie

