Black eyed beans

Standaard

Het was al even geleden dat ik een receptje van Manjula maakte. Ik had al een tijdje black eyed beans (ook wel black eyed peas genoemd. Of in het nederlands zwarte ogen bonen, maar dat klinkt wat gruwelijk, niet? ;)) in huis maar tot op heden had ik ze nog niet open gedaan.

Ik geef toe, als ik bonen eet, doe ik vaker een blik open dan dat ik ze zelf te week leg en vervolgens kook. Mijn gedroogde wachten geduldig af tot ik eindelijk eens zin heb om ze te weken. Vaak beslis ik op de dag zelf wat ik ga maken dus zit een nachtje weken er niet meer in. Misschien ook daarom dat ik vaak naar een blik-versie grijp.
Zonder snelkoker moeten ze best lang koken. Ik heb wel een snelkoker maar die is gigantisch en echt bedoeld om grote hoeveelheden te maken. Toen ik die aanschafte had ik iets van “hoe groter – hoe beter” maar nu zie ik in dat een kleine(re) snelkoker best handig is! Op aanraden van een vriendin (die btw heerlijk indisch kookt en ook een blog heeft) ga ik voor een indische snelkoker gaan. Ik weet al welk model, enkel over de grootte twijfel ik nog wat.
Ik hou wel van een retro-look en deze snelkoker is toch prachtig! En volgens de vriendin is dat een erg goed merk.
M50

Ik had ergens gelezen dat de zwarte ogen bonen eigenlijk niet geweekt moeten worden. Ik liet ze toch van ’s ochtends tot ’s avonds weken.

Ze zien er wel leuk uit!
IMG_0098

Ik heb Manjula’s recept wat aangepast. In plaats van één tomaat deed ik er een blik tomaten bij. Ik voegde ook meer water toe omdat de bonen langer moesten opstaan en het water dus teveel verdampte. En ik kruidde het geheel ook met wat meer garam massala, mangopoeder en chilipoeder. Hoeveel extra kruiden weet ik niet, het was uit de losse pols. 😉
Manjula’s recept vind je hier.

Ingrediënten

  • 1 cup black eyed beans
  • 1 tl komijnzaad
  • 1 el gehakte gember shredded ginger (adrak)
  • 1 groene chili
  • 1 blik tomaat
  • snufje asafoetida
  • 1 el korianderpoeder
  • 1/4 tl rode chili poeder
  • 1/4 tl kurkuma
  • 1/2 el mangopoeder
  • 1/4 tl garam masala
  • 1 tl zout
  • 3 cups water

Bereiding

Week de black eyed beans in voldoende water. Ze zwellen op dus hou daar rekening mee. 🙂
IMG_0098

Mix de gember, chilipeper, korianderpoeder en kurkuma. Voeg 3 el water toe zodat je een pasta krijgt.
IMG_0101
Doe olie in een pot. Voeg de komijnzaadjes toe. wanneer deze beginnen te poffen voeg je de asafoetida en de pasta toe. Laat het al roerend wat koken.
Voeg de bonen, het zout en het water toe. laat koken tot ze gaar zijn.
Snijd de tomaten in stukjes en voeg ze toe. Kruid het met de mangopoeder en de garam massala. Laat nog eens doorkoken.
IMG_0105

Eén reactie »

  1. Ik ben m’n achterstand op je blog aan het inhalen, en ik zie hier dat jij zelfs reclame maakt voor mij. Lief hoor!! 🙂 Wat een lekkers toch allemaal op die fantastische blog van jou…

Geef een reactie

