Linzenbrood met kaas

Standaard

Linzen is nu niet bepaald een woord waar ik blij van word. Ik associeer het telkens met lintwormen. Maar gezond zijn ze zeker en het is een ideale vleesvervanger.
Ik heb hier een zak tarwezemelen liggen die ik gekocht heb, maar ik had er tot nu toe nog niets mee gemaakt. Zemelen zijn erg gezond en een ideale manier om extra vezels binnen te krijgen. Linzen zijn ook rijk aan vezels dus eigenlijk is dit een recept die goed is voor de darmen! 😉
Het linzenbrood was voor mij persoonlijk net iets te zacht. Dit kan makkelijk opgeslost worden door vb wat extra havermeel (gewoon havermout malen!) toe te voegen.

Je kan dit linzenbrood perfect koud eten op de boterham. Als het koud is, is het vaster van structuur.

Ingrediënten

  • 1 cup groene linzen (190g)
  • 1 dikke ajuin
  • 3 tenen look
  • 2 eieren
  • 50g tarwezemelen
  • 3 el ketchup (ik nam mexican ketchup)
  • 1 el sambal (mag iets minder zijn voor mensen die het liever wat minder pittig hebben)
  • 3 sneden belegen kaas
  • peterselie
  • p&z
  • ev. extra havermeel

Bereiding

Laat de linzen weken in een grote kom met water. Kook ze gaar.
Bak de fijngesneden ajuin samen met de look.
Plet de linzen en voeg de andere ingrediënten toe . Meng het.
IMG_0226 IMG_0227

Vet een hoge kom in en doe de helft van het ‘deeg’ erin. Leg de 3 sneden kaas erin en vervolgens de rest van het deeg.
IMG_0228 IMG_0229

Bak het een uur of langer af op 170°C. Ik draaide het linzenbrood zodat de onderkant ook een korstje kreeg.
IMG_0245 IMG_0246

IMG_0250 IMG_0257

Geef een reactie

