Geroosterde kikkererwten

Standaard

Ik zag geroosterde kikkererwten op een aantal blogs verschijnen en bijna iedereen was lyrisch over deze gezonde snack. Ik heb ze gemaakt en kon me eigenlijk niet vinden in deze ophemeling van kikkererwten. Misschien had het te maken omdat de kruiding niet goed zat. Ik gebruikte echt veel te weinig zout en deze snack vraagt toch echt wat zout.
Wil je deze eens maken, doe dan niet zoals mij en proef EERST van de kikkererwten, alvorens je ze in de oven steekt. 😉 Ik wil ze gerust nog eens maken, maar dan met meer zout.
Qua kruiden gebruik je uiteraard wat je zelf wenst. Ik deed er paprikapoeder, chilipoeder, kurkuma, p&z bij.

Ingrediënten

  • 1,5 blik kikkererwten
  • 1,5 el olie (een neutrale. Ik gebruikte maïsolie)
  • 1 el paprikapoeder
  • 1 tl chilipoeder
  • 1 tl kurkuma
  • p&z

Bereiding

Laat de kikkererwten uitlekken en spoel ze. Ik had gelezen dat je de kikkererwten in warm water kan laten weken zodat het vliesje er beter af gaat. In de praktijk ging dit toch niet zo vlot als ik gedacht had. Ik deed de erwten vervolgens in een handdoek en rolde er wat mee zodat de vliezen van de erwten gingen.
Uiteindelijk moest ik er toch nog een heleboel handmatig pellen dus misschien deed ik iets mis. 😉
IMG_0375
Eens al de vliesjes verwijderd zijn, voeg je de kruiden en de olie toe. Meng het zodat al de kikkererwten bedekt zijn met olie & kruiden.
IMG_0377 IMG_0380

Leg de kikkererwten in een ruime ovenschaal of op je bakplaat.
Bak de kikkererwten zo’n 30 à 40 minuten op 190°C. Draai ze geregeld om.
P1100774 P1100775

Geef een reactie

