Melkbrood

Standaard

Dit is weer een recept die ik van mijn mama gekregen heb. In het oorspronkelijke recept gebruikt men kramiekboter maar dat had ik niet dus nam ik gewone bakboter.
Mijn vriend was niet helemaal overtuigd, maar hij eet dan ook niet zo graag wit brood. Ik vond het heerlijk en beide dochters smulden er ook van. Zelfs in die mate dat ze i.p.v een 4-uurtje boterhammen vroegen!
Dit recept is goed voor 3 tamelijk grote broden. Je kan het perfect invriezen.

Ingrediënten

  • 1100g bloem
  • 100g suiker
  • 1 ei
  • 100g gist
  • 5dl melk, lauw
  • 150g boter
  • 10g zout
  • kaneel

Bereiding

Meng de bloem, de gist, suiker, het ei en de boter in een kom. Giet er lauwe melk op en meng het.
Kneed verder met het zout tot er een mooi deeg ontstaat.
Laat het deeg zo’n 25 minuten rijzen.
IMG_0348

Kneed het deeg en verdeel het in 3 gelijke stukken. Bol ze alledrie op en laat ze nogmaals rijzen.

IMG_0349

Ik denk dat ik ze zo’n 40 minuten liet rijzen. Het deeg mag niet meer veerkrachtig aanvoelen. Dus wanneer je met je vinger in het deeg duwt, moet het blijven staan.
Bak de broden zo’n 30 minuten op 190°C.
IMG_0352 IMG_0358

Eén reactie »

Geef een reactie

