Rode Linzenbroodjes

Standaard

Dit recept vond ik op de website van de Carrefour. Ik paste het recept wat aan. Daar lieten ze de broodjes niet rijzen en dat leek me nogal zwaar. Ik zou ze de volgende keer zelfs nog iets langer laten rijzen want van mij mochten ze net iets luchtiger.
Ik verdubbelde het recept en had zo’n 16 stuks.
In het recept staat dat je verse koriander moet gebruiken, ik nam gedroogd korianderblad.
Deze broodjes passen perfect bij een indische schotel. Vers zijn ze het best en ik vind dat ze tamelijk snel uitdrogen.

Ingrediënten

  • 300g rode linzen
  • 500g bloem
  • 2 el rode chili, fijgesnipperd
  • 2 tl suiker
  • 2dl water, lauw
  • 2 tl komijnpoeder
  • 55g gist
  • 4 tl zout (zo’n 23g)
  • verse koriander of gedroogd korianderblad (in het recept staat 300g verse koriander)

Bereiding

Kook de linzen gaar.
Meng de linzen met de bloem, kruiden, gist, suiker en het lauwe water.
IMG_0366
Als het deeg te droog is, voeg je nog wat extra water toe. Kneed het geheel en voeg het zout toe. Kneed nogmaals tot er een mooi deeg ontstaat.
IMG_0367

Laat het 20 minuten rusten. Kneed het deeg nogmaals door en verdeel het in stukjes van zo’n 80g. Bol de stukjes op en duw ze plat in de bloem.
IMG_0369 IMG_0370

Laat ze nogmaals rijzen. Ik liet ze 20 minuiten rijzen maar ze mogen zeker 30 minuten tot zelfs 40 minuten rijzen van mij.
Bak de broodjes zo’n 15 minuten op 190°C.
IMG_0374

IMG_0383 IMG_0384

»

  1. mmm… wil ik zeker ook eens proberen!
    Ik veronderstel dat je iets minder gedroogde kruiden (koriander) erbij doet?
    Gedroogde kruiden zijn iets sterker van smaak dan verse, althans in thee… in brood weet ik het niet 😉

Geef een reactie

