Vegetarische Vol au Vent

Standaard

Vol au vent wordt vaak (altijd?) met champignons gegeten maar champignons en ik zijn geen beste vrienden. Ik maak het wel want de wederhelft en de kindjes vinden het erg lekker, maar als ik het kan weglaten in een gerecht dan doe ik het. Ik ging er eerst nog gebakken champignons bij serveren maar toen ik de hoeveelheid eten zag die ik gemaakt had heb ik ze wijselijk weggelaten.
Deze “vol au vent” werd geproefd, getest en goed bevonden. Echt voor herhaling vatbaar!
Het recept is niet in 1, 2, 3 klaar. Ik verving kip door quorn en de gehaktballetjes door een variant op falafelballetjes. Je kan ook groenteballetjes maken of als je minder tijd hebt gewoon iets kant-en-klaars kopen. Weglaten is ook een optie.
Maar goed, wat zit er allemaal in de vol au vent?

Ingrediënten

Voor de balletjes

  • 250 kikkererwten (een nacht geweekt)
  • 25g besan (kikkererwtenbloem)
  • 1 el tahin (sesampasta)
  • 2 tl korianderpoeder
  • 1 tl lookpoeder
  • 1 el kipkruiden
  • peterselie
  • citroensap
  • p&z

Voor de rest van de ‘vol au vent’

  • 300g quorn blokjes
  • 4 wortels
  • 1 ajuin
  • 2 tenen look
  • 1/2 blokje groentebouillon
  • citroensap
  • 3dl sojamelk
  • 2,5dl room
  • bloem
  • p&z
  • eventueel nog wat extra kipkruiden

Bereiding

Maak de balletjes: Mix de kikkererwten fijn en voeg al de ingrediënten toe.
IMG_2959

Maak er balletjes van en frituur ze op 170°C.
IMG_2961 IMG_2963

Al de balletjes bijeen…
IMG_2965

Snijd de wortel in halve schijfjes. Stoom ze tot ze gaar zijn.
Snijd de ajuin fijn en bak ze samen met de fijngeperste look. Voeg de quorn erbij en kruid ze met kipkruiden, p&z.
IMG_2967

Voeg wat bloem toe en roerbak even. Voeg de sojamelk en het bouillonblokje toe. Laat pruttelen. Ik voegde de balletjes op het einde toe, maar het lijkt me een beter idee om ze nu reeds toe te voegen. De balletjes waren aan de droge kant en even in de saus mee pruttelen zou dit misschien kunnen verhelpen.
IMG_2969
Voeg de gestoomde wortelen, room en citroensap toe. Kruid de saus eventueel bij met peper, zout en kipkruiden.
IMG_2971 IMG_2976

Wij aten het met frietjes. Mmmmjam! Laat het jullie smaken 😀
De oudste dochter smulde van de quorn en de jongste dochter was dol op de balletjes. En ocharme mijn zoon, hij kreeg enkel gestoomde wortel geserveerd. 😉

»

  1. hehehe.. m’n neefje zal later zeker nog veel mogen meesmullen met de familie 😉
    Gaëtje, dit recept ziet er alweer verrukkelijk uit!!!!!!!!!!!!!!

Geef een reactie

