Aardappel & Tempeh Kering met paprika’s

Standaard

Wat Kering precies wil zeggen weet ik eigenlijk niet, maar ik vond recepten op internet over tempeh kering. De tempeh werd gefrituurd en vervolgens gebakken in een stroop/sausje van ajuin/sjalot, look, tamarinde, chilipeper en palmsuiker. Ik vond nog een variant met gefrituurde aardappel en besloot om me op deze recepten te basseren. Ik voegde nog gebakken paprika’s toe en er ontstond een heerlijk recept die helaas niet zo goed voor de lijn is. 😉 Het was helemaal op en als ik het nog eens maak, maak ik wat extra. Ik had nog maar 200g tempeh en eigenlijk mocht dit toch iets meer zijn + nog een extra aardappel!
De recepten waar ik me op basseerde waren Tempeh Kering & Sambal Goreng Kering Kentang.
Ik had geen palmsuiker meer in huis en verving dit door bruine suiker.
Tamarinde had ik niet in huis, ik gebruikte in de plaats sojasaus: ketjap medja.

Ingrediënten

  • 5 aardappels (geschild zo’n 600g)
  • 200g tempeh
  • 400g gemengde paprika’s, in reepjes (mag uit de diepvries)
  • 2 ajuinen
  • 4 tenen look
  • 5 (kleine) chilipepertjes
  • 2 el bruine suiker (of palmsuiker)
  • 1 tl kristalsuiker
  • 2 tl ketjap medja
  • 1/2 tl zout

Bereiding

Snijd de paprika’s in reepjes. Bak ze in een pan.
Schil de aardappels en snijd ze in fijne reepjes.
Frituur ze op 175°C tot ze een mooi goudbruin kleurtje krijgen. Laat uitlekken op keukenpapier.
IMG_4446 IMG_4449

Snijd de tempeh in reepjes. Frituur ze op 175°C tot ze een mooi kleurtje krijgen. Laat uitlekken op keukenpapier.
IMG_4450

Mix de ajuin samen met de look, sojasaus (of tamarinde) en de chilipepers. Ik gebruikte chilipepers uit een bokaal:
IMG_4452

IMG_4453

Doe olie in een pan. Bak al roerend de gemixte look, ui & chili. Voeg 2 el bruine suiker en de tl kristalsuiker toe, blijf roeren en zorg dat je suiker niet verbrand. Laat het zachtjes karameliseren.
IMG_4456 IMG_4457

Voeg de tempeh toe en meng de stroop eronder.
IMG_4458

Voeg de gefrituurde aardappels toe & meng.
IMG_4459

Voeg de gebakken paprika’s toe. Meng nogmaals.
IMG_4462

IMG_4463

IMG_4470 IMG_4471

Dit kan eventueel opgedient worden met wat ketchup. Ik vond dat niet nodig.

»

  1. Amai, ziet er wel heerlijk uit!!! Denk wel, veel werk (alles apart bakken en zo)… toch indien je het maar voor één persoon moet klaarmaken… Ik zal eens ’s weekends moeten blijven eten bij u hé 😉 hahaha

  2. Pingback: Bataat/Aardappel schotel met wokreepjes & paprika | elfjeskruid

Geef een reactie

