Hamburgerbroodjes

Standaard

Zelf hamburgerbroodjes maken stond al even op de planning. Ik vond op internet een recept van Levine. De hamburgerbroodjes waren heerlijk. Het is geen recept dat je snel even kan maken want er wordt gebruik gemaakt van een voordeeg. Echt veel werk is het uiteindelijk niet, maar je moet wel thuis zijn. 😉
Levine gebruikte gedroogde gist, ik gebruikte verse.
Ik maakte 9 hamburgerbroodjes uit het recept.

Ingrediënten

  • 425g bloem
  • 18g gist (of 7g gedroogde)
  • 240ml melk (op kamertemperatuur)
  • 28g zachte boter
  • 12g suiker
  • 8g zout
  • 1 ei, losgeklopt

Voor de afwerking

  • 1 ei, losgeklopt met 1 el melk
  • sesamzaadjes

Bereiding

Begin met het voordeeg: Meng 280g bloem met de gist in een kom. Roer de melk erdoor en voeg de malse boter, in kleine stukjes, toe. Voeg ook de suiker en wat later het zout toe. Voeg het losgeklopte ei toe en mix tot een glad beslag.
IMG_4530

Dek het af en laat het 1u rusten.

Roer het deeg door en voeg de rest van de bloem in gedeelten toe. Kneed zo’n 10 minuten verder met de keukenrobot tot je een soepel deeg krijgt.
Laat het deeg een uur rijzen, tot het in volume verdubbeld is.
IMG_4531 IMG_4533

Stort het deeg op je werkblad en verdeel het in 9.
Bol ieder stukje op tot een ronde. Druk al de bolletjes dan plat en laat ze nogmaals 1u rijzen op de bakplaat. Zorg dat ze niet te dicht bij elkaar liggen.
IMG_4534

Verwarm de oven voor op 200°C/ 220°C. Bestrijk de broodjes met het ei-melk mengsel en bestrooi ze met sesamzaadjes. Ik had geen witte meer in huis dus nam ik zwarte sesamzaadjes.
Bak ze zo’n 15 minuten en laat ze afkoelen op een rooster.
IMG_4541 IMG_4542

IMG_4544

Gevuld..
IMG_4548

 

En het broodje met wit sesamzaad: of
IMG_9626

 

Ik maak nu vaak dubbele hoeveelheid, zodat ik altijd wat hamburgerbroodjes in mijn diepvriezer heb. ’t Neemt toch wat tijd in beslag om ze te maken en of je er nu 9 of 18 maakt, qua tijd scheelt het niet zoveel. 🙂

 

»

  1. Pingback: Groenteburger | elfjeskruid

  2. Pingback: Hamburgerbroodjes (vegan) | elfjeskruid

Geef een reactie

