Appeltaart met speculoos

Standaard

Mijn zoon werd zondag één! Ik maakte een chocoladetaart en wou nog een appeltaart maken. Ik vond een receptje op de website van EVA die er echt lekker uitzag en dat was het ook!
De taart was een beetje race-against-time-taart en dat zag je ook (hihi) maar hij was echt heerlijk! Ik volgde grotendeels het recept alleen bakte ik de bodem voor, verkruimelde ik de speculaas en werkte ik de taart af met kokosschilfers i.p.v. amandelschilfers.

* Ondertussen heb ik de taart nog eens gemaakt, toen ik niet zo opgejaagd was (hihi) Ik werkte de taart af met bloemsuiker en deed er deze keer geen geroosterde kokosschilfers op. Als je de taart maakt zal je even verschieten hoe hoog hij kan komen. Maar bij het bakken valt de taart wat in, dus no worries! 😉
* Ik gebruik meestal ook iets meer suiker en bloem voor de crumble laag. De eerste keer deed ik dat niet en ik vind het resultaat met drogere crumble veel mooier.

* Deze taart kan je veganistisch maken door veganistisch bladerdeeg en plantaardige boter te gebruiken. 🙂

Ingrediënten

  • bladerdeeg
  • 1 pak speculoos
  • 5 appels (ik nam er 4, het waren nogal grote)
  • 60g boter
  • 60g rietsuiker
  • 60g bloem
  • appelmoes
  • amandelschilfers (ik nam kokosschilfers)

Bereiding

Leg het bladerdeeg in een vorm, prik er gaatjes in en bak het blind.
Maak het crumbledeeg; meng de boter met de bloem en de suiker.
Verkruimel de speculoos (bij mij zaten er nog hier en daar brokjes in, het hoeft echt niet fijngemalen te zijn) en bedek de taartbodem ermee.
IMG_8474

Doe wat appelmoes over de speculoos.
IMG_8475

Schil de appels en snijd ze in schijfjes. Beleg de taart.
IMG_8476

Doe daar de crumble over (ja, de mijne was iets te warm en te weinig gecrumbled, hihi)
IMG_8477

Bak de taart zo’n 35 minuten op 180°C.Doe de kokosschilfers (of amandelschilfers) erover en laat nog 10 minuten bakken.
IMG_8484

IMG_8496

En de volgende poging… Iets mooier vind ik! 😉
IMG_9303 IMG_9304

En met bloemsuiker:
IMG_9316 IMG_9317

Eén reactie »

Geef een reactie

