Hazelnoten ijs

Standaard

Om wat tijd te besparen kan je reeds gepelde hazelnoten gebruiken. Ik nam hazelnoten die ik nog moest pellen en waarvan ik het velletje nog moest verwijderen.
Het velletje verwijderen kan je ‘makkelijk’ doen door de noten zo’n 10 à 15 minuten te laten roosteren in je oven op 180°C.
Dan doe je ze in een keukenhanddoek en wrijf je de hele tijd. Je zal zien dat de velletjes loskomen. Soms gaat het er niet helemaal van en dat verwijderde ik met een mesje.
Het ijs wordt vrij hard, haal het dus tijdig uit anders is het wat moeilijker om een bolletje te vormen. Qua substantie mocht het van mij iets zachter zijn.

Ingrediënten

  • 250g hazelnoten (ontdaan van schil, maar nog niet gepeld afgewogen. Helemaal gepeld kwam dit op 215g)
  • 2,5 dl volle melk
  • 2 dl room
  • 20g vanille suiker
  • 60g suiker
  • 3 eierdooiers

Bereiding

Rooster de hazelnoten. Ontdoe ze van hun velletje en laat ze afkoelen. Mix de noten tot je een puree krijgt.
IMG_9750
Verwarm de melk en de room. Voeg de notenpuree toe.
Klop de suiker op het het eigeel tot een ruban. Voeg de ruban toe aan de room/melk. Blijf goed roeren tot het klaar is (je moet een streep kunnen trekken op de achterkant van je houten lepel en deze moet blijven staan.)

Laat alles afkoelen in de koelkast.
Eens het afgekoeld is, draai je er ijs van. Ik begin altijd met 40 minuutjes. Indien het nog te slap is, laat ik het nog wat langer draaien.
IMG_9761

Je kan ook opteren om nog wat stukjes noot toe te voegen.

Eén reactie »

  1. amaaaaaaai, dat wil ik zeker eens komen proeven!!!!! 😉
    een van m’n favorietjes, en als dat door jou zelfgemaakt is, dan wordt dat een “lek-m’n-liptje” 😀

Geef een reactie

