Vegetarische moussaka

Standaard

Ik kreeg dit receptje van mijn mama. Het is moussaka zonder aardappelen. Wij aten er ovenbrood bij. Ik deed er geen suiker in en voegde zonnebloempitten toe.
Mijn vegetarisch gehakt kruidde ik met komijnpoeder, de aubergines kruidde ik met wat paprikapoeder & peper en ik voegde ook extra feta toe. Voor de rest volgde ik het recept. ­čÖé
Het receptje is goed voor 4 personen.

Ingredi├źnten

  • 4 aubergines (bij mij waren dit 4 middelgrote)
  • 400g vegetarisch gehakt (in het oorspronkelijke recept is het 600, maar ik vind 400g ruim voldoende)
  • 2 ajuinen
  • 3 tenen look
  • 2 kleine potjes tomatenpuree
  • 1 bosje peterselie
  • 1 tl paprikapoeder (+ wat extra voor op de aubergines)
  • 1 tl chilipoeder
  • 1/2 tl komijnpoeder
  • p&z
  • 200g feta (oorspronkelijk 100g maar ik voegde dus een laag feta toe in de moussaka zelf ­čÖé )
  • 100g paneermeel
  • boter

Voor de saus

  • 30g boter
  • 30g bloem
  • 2,5 dl groentebouillon
  • 2 dl melk
  • 2 eierdooiers
  • mespunt nootmuskaat

Bereiding

Ik verwijderde de schil van de aubergines maar eigenlijk kan je ze er gewoon aan laten als de schil je niet stoort.
Snijd de aubergines in plakjes en bak ze in olie. Kruid met paprikapoeder & peper. Als beide kanten gebakken zijn laat je de aubergines uitlekken op keukenpapier. Voeg opnieuw olie in de pan en bak al de schijfjes aubergine. Vergeet niet dat je de aubergines op keukenpapier moet leggen want ze nemen behoorlijk wat olie op.
Neem een ovenschotel en doe de helft van de plakjes aubergine in de schotel.

Snijd de ajuinen fijn en bak ze samen met de fijngeperste look. Doe het gehakt erbij. Hak de peterselie fijn en voeg ze toe. Meng de tomatenpuree met een beetje water en doe het bij het gehakt. Kruid met paprikapoeder, chilipoeder, p&z.
Voeg de helft (50g) van het paneermeel toe en laat het nog wat sudderen.
IMG_1780 IMG_1781

Doe het helft van het gehakt over de aubergines. Daarop komt de helft (100g) van de verkruimelde feta. Daarop de rest van de aubergines en dan de rest van het gehakt.

De saus
Maak een roux: Smelt de boter en voeg de bloem toe. Roer goed. Voeg de bouillon en de melk al roerend toe tot je een gladde saus hebt. Kruid met nootmuskaat, peper en zout.
Haal de saus van het vuur en voeg de eierdooiers toe. Breng de saus zeker niet meer aan de kook!.

Giet de saus over de moussaka. Daarop komt de rest van het paneermeel en snippertjes boter.
Bak het in een voorverwarmde oven van 180┬░C.
Na 20 minuutjes doe je de resterende (100g) verkruimelde feta erop. Steek het opnieuw in de oven tot wanneer de feta goudbruin gekleurd is.
IMG_1785

IMG_1787 IMG_1791

Geef een reactie

