Vegan kaassaus (of kaasdip)

Standaard

Ik vond het recept hier terug. Je kan het als kaassaus zelf gebruiken of je kan het als kaasdip gebruiken bij (chili) maiïschips.
Mijn zoontje was er werkelijk dol op en ik vond het eigenlijk ook wel heel lekker. ’t is zeker het proberen waard en als je het wil voorschotelen aan kaasliefhebbers, zeg niks over een “veganistisch brij’tje” tot ze geproefd hebben én hun mening gezegd hebben. 😀
Mijn saus was minder oranje, misschien voegde ik wat te weinig wortels toe en volgens mij was mijn dipper/saus ook iets vloeibaarder. De smaak zat wel goed en deze is zéker voor herhaling vatbaar! Al dan niet met iets meer wortels.
In het oorspronkelijke recept staat er dat je 2 tl zout moet toevoegen, ik vond dat wel vrij veel en voegde maar 1 tl toe.

Ingrediënten

  • 320 g aardappelen (geschild. Zo’n 2 cup aardappelstukken)
  • 140 g wortel (geschild. Zo’n 1 cup wortelstukken)
  • 1/2 cup water
  • 1/3 cup olie (ik nam zonnebloemolie)
  • 1 tl zout
  • 1 el citroensap
  • 1/2 cup edelgist
  • 1/4 tl uipoeder
  • 1/4 tl lookpoeder (ik nam lookstukjes want had geen poeder meer in huis)
  • snuif cayennepeper

Bereiding

Schil de aardappels en de wortels en snijd ze in blokjes. Gaar ze.
Doe al de ingrediënten in een blender en mix het tot je een gladde saus krijgt.
IMG_6088 IMG_6089
Volgens het recept kan je het zo’n week bewaren in de koelkast.
IMG_6094
IMG_6097

»

  1. Pingback: Olijf – Amandelspread | elfjeskruid

  2. Pingback: Pasta met vegan aubergine kaassaus | elfjeskruid

    • Welja, ’t is geen echte kaassaus hé. ’t Is een veganistische versie. 😉 Er zitten edelgistvlokken in en die zorgen voor de kazige smaak. 😀 ‘k had dat er misschien beter bij geschreven. 😉

Geef een reactie

