Veganistische notencake

Standaard

Onlangs maakte mijn kleinste (welja jongste eigenlijk want ze is groter dan mij. 😉 ) zus een notencake van Jeroen Meus.
Ik maakte er een veganistische variant op met wat meer noten. Het ei verving ik door gemalen lijnzaad maar je kan ook een smaakloze ei vervanging gebruiken zoals no egg. Of vervang het door banaan. In combinatie met noten zal dit ook heerlijk zijn! 😀 Neem in het laatste geval 2,5 bananen.

Ingrediënten

  • 250 g plantaardige boter, op kamer temperatuur
  • 300 g bloem
  • 5 el gemalen lijnzaad (+ 15 el warm water)
  • 200 g bruine suiker
  • 7 cl plantaardige melk (notenmelk, sojamelk)
  • 1 vanillestokje
  • 1 tl bakpoeder
  • 150 g notenmix (ik nam een mengeling van walnoten, hazelnoten en amandelen)
  • 1/2 tl kaneel (er mag ook wat meer in als je dat graag hebt)
  • snuif zout

Bereiding

Maal het lijnzaad en voeg het water toe. Meng het en laat het rusten tot je een papje krijgt.
Snijd de vanillestok in 2 en haal het merg eruit.
Meng de boter met de vanille, de suiker en het zout. Voeg dan de melk en het lijnzaad toe.
Voeg de gezeefde bloem en bakpoeder toe.
IMG_5971
Rooster de noten (optioneel) en hak ze fijner. Doe ze bij het beslag.
IMG_5972
Vet een cakevorm in en bebloem het. Doe het beslag in de vorm en bak de notencake zo’n 45 minuten op 180°C.
Laat de cake afkoelen en haal hem uit de vorm.

Njammie!
IMG_5992 IMG_5994

Eén reactie »

  1. Hallo, Dank je wel voor het super heerlijk recept van de notencake. Ik heb er wel maar 120 gr. bruine suiker in gedaan. Wij hebben genoten😃😃!!

Geef een reactie

