Vegan chocoladegebak met glazuur

Standaard

Ik vond het recept online. ’t Werd omschreven als de beste chocoladetaart ooit. De taart (ik noem het eerder een soort brownie of cake) heeft maar liefst 630 replies! ‘k Geef toe dat ik ze niet allemaal gelezen heb maar degene die ik las waren erg lovend dus dit werd de derde taart voor mijn jarig kaboutertje. Want toen ik hem vroeg wat hij wou eten op zijn verjaardag kwam er enkel ‘okkolade’ uit. 😉
Mijn vriend was niet helemaal overtuigd van het recept, het glazuur vond hij wat minder. De kindjes waren er wel dol op! Ik versierde de taart met een 2 van suikerbolletjes om de taart nog wat gezonder te maken *kuch kuch*.

Ingrediënten

Cake

  • 1 + 1/4 cup bloem
  • 1 cup suiker
  • 1/3 cup cacao
  • 1/2 tl zout
  • 1 tl bakpoeder (of baksoda)
  • 1 cup warm water
  • 1 tl vanille extract
  • 1/3 cup zonnebloemolie
  • 1 tl appelazijn

glazuur

  • 1/2 cup suiker
  • 55 g boter (4 el) (Wil je het glazuur iets zachter, voeg dan 70 g toe)
  • 2 el sojamelk
  • 2 el cacao
  • 2 tl vanille extract

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180°C.
Begin met de cake. Zeef de bloem en meng deze met de suiker, cacao, bakpoeder en het zout. Meng goed.
IMG_6345
Voeg het warme water, de vanille, de olie en de azijn toe en meng goed tot het een mooi geheel vormt.
IMG_6346
Vet een ovenschaal in (ik nam een schaal van 25 op 17) en bebloem ze. Giet het beslag in de schaal en bak het 30 minuten. Mijn cake was in het midden wat gebarsten waardoor die iets minder mooi oogde en het glazuur niet gelijkmatig verdeeld was.
IMG_6348IMG_6349
Laat het gebak 2u afkoelen.
Voor het glazuur breng je de suiker, de boter, de melk en de cacao aan de kook. Verlaag het vuur en roer 2 minuten.
Haal de pan van het vuur en roer nogmaals 5 minuten. (Ik moet zeggen dat ik dat geen 5 minuten heb gedaan, dat vond ik toch wel erg lang. 😉 )
Voeg de vanille toe; roer en gier het onmiddellijk op de cake. Versier de cake indien je dat wenst en zet de cake in de koelkast zodat het glazuur kan opstijven. Mijn glazuur was wat minder hard want ik was iets te royaal geweest met de boter. Mijn el waren precies niet echt afgestreken. Ik deed er nl. 70g boter in terwijl het (na even opzoeken op internet) eerder 55g moest zijn. 😛
IMG_6351

Eén reactie »

Geef een reactie

