Hamburgerbroodjes (vegan)

Standaard

Ik maakte al eens hamburgerbroodjes. Maar deze keer dus een vegan versie.
‘k Vond het recept hier en paste het een klein beetje aan. ‘k nam iets meer bloem en gist en voegde nog kokosolie toe.
Mijn recept is goed voor 12 broodjes, het oorspronkelijke recept is goed voor 6 broodjes. Ik maakte bewust een dubbele hoeveelheid want nu heb ik er nog wat in mijn diepvriezer. 😉

Ingrediënten

  • 250 ml lauw water
  • 250 ml lauwe sojamelk
  • 4 el suiker
  • 40 g gist (verse)
  • 750 g bloem
  • 2 tl zout
  • 2 el kokosolie
  • 2 el sojamelk
  • 2 el water
  • sesamzaadjes

Bereiding

Verwarm het water en de melk tot deze lauw is.
Doe de bloem, de gist, de suiker en de kokosolie in een kom. Giet er de melk en het water op en kneed het. Ik doe dit met mijn keukenrobot maar manueel gaat natuurlijk ook. Voeg het zout toe en kneed goed door. Indien het deeg te nat is voeg je nog wat extra bloem toe.
Laat het 1u rijzen zodat het verdubbeld in massa.
IMG_6456
Kneed het nogmaals door en verdeel het deeg in 12 bolletjes.
Bol deze op tot mooie balletjes.
IMG_6457 IMG_6458
Laat ze 20 minuten rijzen.
Meng de 2 el sojamelk met de 2 el water en bestrijk de balletjes ermee. Doe er sesamzaadjes op en bak ze zo’n 20 minuten op 190°C.
IMG_6459
Laat ze afkoelen op een roostertje.
IMG_6461 IMG_6462

»

Geef een reactie

