Veganistische Suikerwafels

Standaard

‘k Heb dit recept gebaseerd op een recept van mijn mama. ’t Is een echte caloriebom maar ze zijn OVERheerlijk en ’t zou mij verbazen moest iemand deze niet lusten.
Leuk om eens te maken i.p.v. een taart of gewoon als vieruurtje of aj eender wanneer eigenlijk. Mijn dochters aten ze vandaag zelfs stiekem als ontbijt. *gniffel*

Ik ben ze vergeten tellen maar dit recept is goed voor iets meer dan 20 suikerwafels (van 100 g). Je kan ze perfect invriezen want dat zijn er natuurlijk wel veel. 😉 Of je kan ook opteren om de helft te maken maar ’t is natuurlijk super leuk als je ffkes een zelfgemaakte suikerwafel uit de vriezer kan nemen. 😉

Ik maakte dit met een keukenrobot maar met de hand is ook perfect mogelijk.

Ingrediënten

  • 1 kg bloem
  • 3,5 dl water, lauw
  • 100 g gist
  • 4 tl no egg (+ 8 el water)
  • 20 g zout
  • vanille extract
  • 550 boter
  • 100 g suiker
  • 600 g parelsuiker

Bereiding

Meng de bloem, het water, de gist, no egg (+ 8 el water), vanille extract en kneed. Voeg de boter toe. ’t is een behoorlijke hoop dus ik voegde klontjes toe.  Voeg het zout toe en kneed nog even door.
Laat het deeg 20 minuten rusten.
IMG_6617
Doe de parelsuiker erbij en kneed nogmaals door zodat de suiker mooi verdeeld wordt.
IMG_6619 IMG_6620

Strooi bloem op je werkblad en stort het deeg erop uit. Verdeel het deeg in stukjes van 100 g. Maak er worstjes van en laat ze weer 20 minuten rusten.
IMG_6624

Verwarm je wafelijzer en bak de wafels. Laat ze afkoelen op een roostertje.
IMG_6627 IMG_6625

IMG_6632 IMG_6630

Mijn wafelijzer heeft een vrij diepe vorm dus mijn wafels waren niet super groot. Wil je ze groter (afhankelijk van de diepte van de vorm uiteraard) maak de worstjes dan wat groter. Hou er wel rekening mee dat ze vrij zwaar zijn.

Om je wafelijzer te kuisen (ja, ‘k geef toe, het is echt een ramp nadat ze gebakken zijn. 😉 ) maak je een papje van bloem en water. Bak dit mengsel. Hierdoor zullen er al erg veel suikerresten weg zijn. Dit gooi je dan uiteraard weg. 🙂

»

Geef een reactie

