Veganaise (met aquafaba)

Standaard

Hebben jullie al van aquafaba gehoord? ‘k Had er ooit al eens iets over gelezen en ’t stond al even op mij (denkbeeldig) lijstje in mijn hoofd om daar “ooit” eens iets mee te maken.
Toen mijn mama mij er onlangs attent op maakte dat je met het sap van kikkererwten uit blik ook iets kan maken besloot ik eindelijk eens in actie te schieten.
Dat sap giet ik normaal gezien altijd weg maar dat is vanaf nu verleden tijd! Je kan er vanalles mee doen! Vegan gebak mee maken, deze veganaise, merenque (da’s alweer een stap dichter op mijn heerlijke ijstaart vegan te maken! )

Ik al een recept voor veganaise, maar die is met sojamelk gemaakt en heeft toch een specifieke smaak. Ik hou nog steeds veel meer van gewone mayonaise maar deze veganaise vind ik echt heeeeeerlijk!

Voeg look toe en je hebt vegan looksaus.
Voeg verse kruiden toe en je hebt een heerlijke kruidige veganaise.
Voeg ketchup toe en je hebt vegan cocktailsaus.
….

Ik vond het recept hier terug en voegde enkel wat minder zout toe. Heb je geen mosterdpoeder, voeg dan gewoon wat mosterd toe.

Ingrediënten

  • 1 el appelazijn
  • 1/2 tl mosterdpoeder
  • 1/4 à 1/2 tl zout
  • 3 el kikkererwtensap
  • 3/4 à 1 cup neutrale olie

Bereiding

Neem een maatbeker en doe het sap van de kikkererwten, de appelazijn, mosterdpoeder en het zout erbij en mix tot het mooi gemengd is.
Voeg beetje bij beetje de olie toe en blijf mixen terwijl je opwaartse en neerwaartse bewegingen maakt.
IMG_7750IMG_7748

Eén reactie »

Geef een reactie

