Lasagne met spinazie en kruiden”kaas” (vegan)

Standaard

Ik maak af en toe de knoflook kruidenkaas van vegetus. Ik volg het recept grotendeels maar voeg enkel meer kruiden en look toe. ‘k Vind het kaasje erg lekker in ovenschotels en het past perfect in combinatie met spinazie. 🙂

Dit recept is vrij veel, ik maakte het wanneer ik volk had en had nog over. (Wij aten voordien wel wat taarten dus ’t kan ook daaraan liggen. 😂)

Ingrediënten

  • 2 zakken spinazie (800 g)
  • 4 tenen look
  • 2 grote ajuinen
  • 2 rode paprika’s
  • 4 wortelen
  • 2 chilipepers
  • Vegan kruidenkaas (je kiest zelf hoeveel je erin doet)
  • 1 brik passata
  • 1 blik kerstomaten (= 400g. Je kan ook verse nemen)
  • Lasagnevellen
  • Bechamelsaus (ik maakte dit met sojaboter, 1 L havermelk, bloem, nootmuskaat, p&z en vrij veel edelgist)
  • 2 el paprikapoeder
  • 1 el rode wijnazijn
  • 2 tl komijnpoeder
  • Verse peterselie
  • P&z

Bereiding

Stoof de spinazie. Kruid met peper en zout. Laat ze uitlekken. Ik laat ze afkoelen en knijp er dan het overtollige vocht uit.

Snijd de ajuinen fijn. Snijd de wortel in schijfjes. Snijd de paprika in stukjes en snijd de chilipepers in flinterdunne stukjes.

Bak de ajuin, doe de wortel erbij en kruid met peper en zout. Voeg de chilipeper, de look en de paprika toe. Voeg een eetlepel rode wijnazijn toe, alsook de kerstomaten en de passata. Kruid met paprikapoeder. Laat het pruttelen tot wanneer het gaar is. Voeg de peterselie toe en kruid indien nodig nog wat bij met p&z.

IMG_8000-500x333

Maak de bechamelsaus.

Neem een ovenschotel. Begin met een laagje tomatensaus. Daarop lasagnevellen, 1/2 van de spinazie, verkruimelde kruidenkaas, lasagnevellen, tomatensaus, lasagnevellen, spinazie, kruidenkaas, lasagnevellen, tomatensaus, lasagnevellen, bechamelsaus.

Bak het zo’n 30 à 40 tal minuten op 200°C.

IMG_8038-500x333

Plaats een reactie