OreoOoOoH taart (vegan)

Standaard

Deze taart ziet eruit als 1 grote oreo, vandaar de titel. Efkes verbaasd zijn over oreo ter grootte van een taart, neen?

De taart bestaat uit 3 lagen, het is een no bake taart en verrukkelijk! Al zeg ik het zelf. 😋 Deze taart maakte ik onder andere voor de 2e verjaardag van mijn jongste dochter en ze viel erg in de smaak.

Er gaan behoorlijk wat oreo’s in deze taart en ik werkte ze af met mini oreo’s (zo schattig…) maar dat kan je ook achterwege laten.

Ik maakte deze taart in een springvorm van 21 cm.

Ingrediënten

Voor de bodem

  • 18 oreo’s
  • 3 el kokosolie

Voor de middelste laag

  • 180 g cashewnoten
  • 120 ml kokosmelk
  • 80 ml agavestroop
  • 3 el kokosolie, gesmolten
  • 1 el citroensap
  • 1 tl vanille extract
  • 1/4 tl zout
  • 12 oreo’s, in stukjes

Voor de bovenste laag

  • 200 g pure chocolade
  • 1 dl plantaardige room
  • 50 g sojaboter
  • 1 pakje mini oreo’s

Bereiding

Begin eerst met de cashewnoten te weken. Liefst zo’n 6u. Ik zet ze altijd de avond voordien te week. Moest je het vergeten zijn kan je ze ook minimum 1u in kokend water te week leggen.

Voor de onderlaag verwarm je de kokosolie. Mix de oreo koekjes en meng ze met de gesmolten boter. Bedek de bodem van een springvorm met bakpapier en doe het koekjesmengsel erin. Druk aan zodat het mooi glad wordt. Laat het opstijven in de koelkast of de diepvriezer.

IMG_8004-500x333IMG_8001-500x333

Voor de middelste laag: doe al de ingrediënten, buiten de oreo’s, in een krachtige blender en mix het geheel. Doe de oreo’s in grote stukken, voeg ze toe en meng.

IMG_8009-500x333

 

Haal de -inmiddels opgesteven- koekjesbodem uit de frigo en doe het oreo mengsel erin. Laat het opstijven in de diepvriezer.

IMG_8010-500x333

Maak ondertussen de bovenlaag, dat wordt een ganache. Verwarm de room met de chocolade en de room. Meng het en giet het over de oreo taart. Ik gebruikte kokosroom (light), de volgende keer ga ik een volle room gebruiken en geen light want de boter kwam er een beetje door en het mengde niet helemaal correct. (Ik denk toch dat het daaraan lag, anders hoor ik het graag! 😉 )

IMG_8029-500x333

Werk de taart af met mini oreo’s en laat ze opstijven in de koelkast.

IMG_8031-500x333

smakelijk!!! 😀

IMG_8040-500x333IMG_8043-500x333

Eén reactie Volgende »

  1. Jaja!!! Deze caloriebom was inderdaad heerlijk!! 😀 Tante LouLou heeft geluk dat ze zo dichtbij woont en jullie steeds een stukje overhouden voor mij 🙂 Happy me!

Plaats een reactie