Aloo Paratha (Aardappel paratha)

Standaard

Een paratha is een indisch plat brood dat gebakken wordt in de pan.
Mijn vriend eet niet zo graag aardappelen dus eigenlijk komen ze niet vaak op tafel (tenzij in frietvorm, hihi). Ik vind het altijd fijn om gerechten te presenteren waar aardappels in zitten die hij wél lekker vindt.

Ik baseerde me weer op Manjula’s recept. Hier kan je het filmpje bekijken.
Zij deed er koriander in, maar dat had ik niet in huis. Ik deed er munt in en dat was ook erg geslaagd.

Dit recept geeft 6 paratha’s.

Ingrediënten

Deeg

  • 1 cup (= 140g) bloem
  • 1/2 cup (= 120ml) water
  • zout

Aardappel vulling

  • 3 aardappels, normale grootte
  • 1/4 tl zout
  • 1/2 tl komijnzaad
  • 1 fijngesneden groene chilipeper
  • 2 el fijngesneden koriander (of munt)
  • ev. 1/2 tl mangopoeder

Bereiding

Deeg

Doe de bloem in een kom en voeg het zout en het water toe. Kneed alles tot een zacht deeg. Ik had wat meer bloem nodig dan dat er in het recept stond.
Zet het deeg apart en leg er een handdoek over. Laat het op z’n minst 10 minuten rusten.

Aardappel vulling

Kook de aardappelen tot ze zacht zijn. Laat ze afkoelen.
Pel de aardappelen en plet ze. Doe de fijngesneden groene chilipeper, koriander (of munt), komijnzaad en het zout erbij. Meng alles.

 

Paratha

Verdeel het deeg en de aardappelvulling in 6 gelijke stukken. Ik oliede mijn handen wat in zodat het deeg niet aan mijn handen plakte.

Zet een bord naast je werkblad met bloem in.
Neem een balletje deeg en duw het langs beide zijden in de bloem. Rol het balletje uit tot een cirkel.

Doe er een balletje puree in.
Mijn cirkel was iets te groot. Als je naar het filmpje kijkt zie je dat het eigenlijk niet zo groot hoeft te zijn.

Doe het toe.

En duw het wat platter.

Zo maak je alle 6 de bolletjes. Laat ze nu enkele minuten rusten.

Neem een bal en duw ze nogmaals in de bloem. Leg ze op je werkblad en rol het uit tot een cirkel.

Verhit je pan en bak de paratha. na een paar seconden zie je de paratha veranderen van kleur en zie je hier en daar bellen. Draai de paratha om en bak ze aan de andere zijde. Draai ze nogmaals om en doe 1 tl olie op de paratha. Draai ze nogmaals om en duw er af en toe op met een spatel.
De paratha mag goudbruin gebakken zijn.

Zo maak je ze alle 6.

Paratha kan je met erg veel eten. Hieronder serveerde ik ze met Kikkererwten en spinazie (Chole Palak)

 

Eén reactie Volgende »

  1. Pingback: Romige linzencurry met wortel | elfjeskruid

  2. Pingback: Aardappelcurry met kokos & mangochutney | elfjeskruid

  3. Pingback: Chole Palak (kikkererwten met spinazie) | elfjeskruid

Plaats een reactie