Rozijnenbolletjes

Standaard

Niets is zo heerlijk als je hele huis dat ruikt naar versgebakken brood of ander lekkers!
Ik heb geen brood meer voor morgen en ik had zin om weer eens iets anders te maken dan ‘gewoon brood’. We hebben best wat kazen in de frigo liggen en rozijnenbrood past daar toch heerlijk bij. Het werden dus rozijnenbolletjes, wederom een recept dat ik van mijn mama heb gekregen.
En lekker dat ze zijn! Ik kan het dan niet laten om al eentje te proeven wanneer ze nog wat warm zijn. Ze liggen momenteel nog af te koelen op mijn kookeiland en ik moet mijn ene kat Khayru goed in de gaten houden want ook hij lust wel zo’n bolletje. 😉
Dit recept is goed voor zo’n 36 stuks, afhankelijk van de grootte van de bolletjes uiteraard. Die van mij waren bolletjes van zo’n 55 à 65g.

Ingrediënten

  • 1 kg bloem
  • 5 dl lauw water
  • 1 ei
  • 80g suiker
  • 150g kramiekboter (ik nam gewone boter want ik heb geen kramiekboter in huis)
  • 100g gist
  • 20g zout
  • 500g rozijnen
  • kaneel

Bereiding
Doe de bloem in je mengkom van je keukenrobot. Voeg de suiker, het ei, de gist, de boter, kaneel en de rozijnen toe.IMG_0108

Voeg lauw water toe en kneed het tot het een mooi deeg is. Voeg  zout toe en kneed verder.
Laat het deeg zo’n 25 minuten rusten.
IMG_0113

Verdeel het deeg in stukjes van 55 à 65g.
IMG_0114

Bol ze op en druk ze wat plat in de bloem. Leg ze op bakpapier en laat ze nogmaals rijzen tot ze niet meer veerkrachtig aanvoelen. (Zo’n 45 minuten dacht ik)
Bak ze zo’n 30 tal minuten op 200°C.

IMG_0119

IMG_0125

 

Eén reactie Volgende »

  1. Pingback: Rozijnbolletjes | elfjeskruid

Plaats een reactie