Vegan pompoencake

Standaard

Dit recept komt uit het boek ‘Puur Plantaardig’
In het oorspronkelijke recept gebruikten ze wijnsteenzuur maar dat had ik niet in huis dus gebruikte ik bakpoeder. Wijnsteenzuur bevat enkel natuurlijke ingrediënten, terwijl er aan bakpoeder chemische rijsmiddelen toegevoegd worden en er zitten ook E-nr’s in. Misschien moet ik ook maar eens wat wijnsteenzuur kopen. 😉 Wijnsteenzuur is een rijsmiddel en dient om een gebak luchtiger te maken. Door de combinatie bakpoeder (of wijnsteenzuur) en azijn ontstaat er een chemische reactie waardoor de cake luchtig wordt. Dus verschiet niet als je iets ziet schuimen. dat is perfect normaal. 😉

In het oorspronkelijk recept voegden ze meer suiker toe (250 g, ik voegde 200 g toe) en gebruikten ze ook een el meer koekkruiden. Maar ik vond het wat te overheersend. ‘k Heb dus 5 el i.p.v. 6 eetlepels opgeschreven in het onderstaand recept.

Dit geeft 1 gigantische cake, dus weet waar je aan begint! 😉

Ingrediënten

  • 1050g pompoen, geschild gewogen (een oranje of butternut. Ik had nog een restant van mijn oranje pompoen dus nam ik deze.)
  • 2 el appelazijn (een andere azijn is ook oké)
  • 2 el bakpoeder (of wijnsteenzuur)
  • 4 el lijnzaad (gemalen)
  • 500 g zelfrijzend bakmeel
  • 16 g vanillesuiker (2 zakjes)
  • snuf zout
  • 120 g dadels
  • 50 g rozijnen
  • 80 g gedroogde vijgen (5 stuks)
  • 250 ml sojamelk (of andere plantaardige melk)
  • 50 ml zonnebloemolie
  • 200 g bruine suiker (in het oorspronkelijke recept staan 250 g)
  • 5 el koekkruiden

Bereiding

Schil de pompoen, verwijder de zaadjes en snijd ze in stukken. Kook de pompoen tot hij zacht is. Pureer het.
Zeef de bloem en het bakpoeder. Maal het lijnzaad fijn. Snijd de dadels en de vijgen in kleine stukjes.
Doe al de ingrediënten bij elkaar en meng het geheel goed door tot je een stevig beslag krijgt.
IMG_6267IMG_6268
IMG_6269IMG_6270
Doe het beslag in een silicone bakvorm (of vet een normale bakvorm goed in) en bak het 45 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C.
IMG_6286

Eén reactie Volgende »

  1. ik neem voor mijn eigen bestwil maar even aan dat het om 150 g pompoen gaat, ipv 1050 ;-).

    Wat een leuk recept voor Halloween!

  2. Pingback: Pumpkin cake : Ellen's blog

Plaats een reactie